Geen categorie

Vaders en Borstvoeding

Nog steeds krijg ik vaak te horen dat het zielig is voor mijn man, dat ik al onze kinderen borstvoeding heb gegeven. Daardoor schijn ik hem volgens sommigen wat te hebben ontnomen. Het blijft voor mij een raadsel wat dat dan is…

Vanaf het moment dat je baby geboren wordt ben jij, evenals je partner, niet meer het centrum van je bestaan. Er is iemand bijgekomen met primaire behoeften zoals eten. Iemand die jullie nodig heeft om te overleven. Als moeder ervaar ik het intense contact met mijn kindjes tijdens het borstvoeden als een zege. Ontneem ik daarmee mijn man een mogelijkheid om dat ook te ervaren? Nee natuurlijk niet. Het geven van borstvoeding is een mogelijkheid om je als gezin op een diepere laag met elkaar te verbinden. Met elkaar, dus niet alleen moeder en kind. Soms moeten daarvoor de kaarten opnieuw worden geschud. Wie dient wiens belang. Een partner is een hele belangrijke schakel in dit geheel. Het vereist dienstbaarheid, begrip en toewijding van een partner om jou als moeder te ondersteunen om jullie wens je kindje met de borst te voeden te realiseren. Het is meer dan vanaf de zijlijn meekijken, ook zonder borsten;-)

Wat me het meest raakt aan de aanname dat je met het geven van borstvoeding je man buiten spel zet is het beeld wat we hierdoor creëren van onze partners. Alsof zij zo beperkt zijn dat hun enige manier van liefde tonen gekoppeld zit aan het voeden van hun kindje. Voeden is nu eenmaal een primaire levensbehoefte en ja, borstvoeding is veel meer dan dat. Wat is dan die meerwaarde, waar zit dat hem in?
In het lichaamscontact tijdens het borstvoeden, het oogcontact, de soms troostende werking en veel meer…Allemaal dingen die wij vrouwen met één (of eigenlijk twee) geweldige ‘dingen’ kunnen bieden: onze borsten.

Al deze uitingen van liefde en intimiteit kun je evenzo goed bieden als vader, zonder borsten. Je kunt je kindje dragen, baden, masseren en als vader ontdekken wat jouw manier is om troost te bieden.
Uiteindelijk is er alleen maar meerwaarde. Niemand ontneemt iemand iets. Het geeft je als gezin de mogelijkheid te groeien en als partners kun je elkaar op een andere manier ontdekken. Een kindje wat gevoed wordt met moedermelk en daar alle voordelen van meekrijgt, een mama die haar kracht en kwetsbaarheid ervaart, gesteund door haar partner. En ja, vaders. Vaders die we vooral voor vol moeten aanzien, die op hun eigen wijze uiting mogen geven aan alle gevoelens en behoeften die komen kijken bij het ‘verse’ vaderschap.

Liefs,

Mevrouw Boob

Een gedachte over “Vaders en Borstvoeding

Geef een reactie

