Blogpost

#moederlijf

Onder de #moederlijf draagt Kiind Magazine bij aan de zelfliefde voor en acceptatie van moederlijven. Met de vraag aan elke moeder om, als je durft, jouw moederlijf te delen. Die oproep beweegt iets in mij. Ik wil meedragen en een bijdrage te leveren. En tegelijk voel ik gène. Een hele berg ervan. Wat zijn mijn gedachten eigenlijk over moederlijven? Welk zelfbeeld heb ik? Waar strak getrainde killer-buiken hoogtij vieren online en je als 80 jarige mag shinen met je rimpels van wijsheid bevinden onze moederlijven zich in een grijs gebied van geheimhouding. Ik heb er een week over gedaan om te komen waar ik vandaag ben. Het was een reis door mijn eigen binnenwereld waar ik werd geconfronteerd met schaamte, warrige aannames en onzekerheden. Had ik mijn buik strak moeten trainen? Had ik dat gewild en voor wie dan? Want ook een moeder kán een strakke buik hebben met de juiste inspanningen. Maar wat als je daar niet voor hebt gekozen, of je die keuze niet had? Juist toen ik dacht dat het me niet ging lukken vond ik, verscholen achter een stapel onwaarheden, een hoopje durf en trots. Dus daar gaat ie dan:

Lieve Buik,

Dit is de buik die ik nooit ongevraagd zou laten zien.

Dit is ook de buik die achtmaal warmte en geborgenheid heeft geschonken. Een holletje is geweest waar uiteindelijk zes mensjes in zijn uitgegroeid tot voldragen baby’s.

Dit is de buik waar ik vroeger mee pronkte, ontblootte door mijn broek om te vouwen en topjes te dragen die niet kort genoeg konden zijn.

Dit is de buik die ik aaide toen er baby’s in woonden. De buik die gemasseerd werd en geliefkoosd door mijn naasten tijdens alle zwangerschappen.

Dit is de buik die elke zomer streng toespreek en angstvallig verstop. De buik waar ik me voor schaam aan de rand van het zwembad alsof ze een slechte vriendin is.
Nu weet ik, niets is minder waar. Ze verdient mijn trots. In haar staat geschreven dat al mijn wensen zijn ingewilligd. Ik ben moeder van zes. Zij is meer trouw aan mij geweest dan ik aan haar.

Lieve buik, dank daarvoor.

Ik heb je lief, nu en later<3


Mevrouw Boob

2 gedachten over “#moederlijf

  1. Oh lieve schat, dat is toch een prachtige buik. Daar mag je meer dan trots op zijn, nee, die moet je in ere houden. Je bent een kanjer.

    Liefs Lucia.

    Like

Geef een reactie

